Arentheem College
Titus Brandsma

Open dag, minilessen en informatieavondBen jij op zoek naar een school voor mavo, havo of atheneum? Of wil je meer weten over de...
Lees verder
Bronzen Vlag voor Titus Brandsma Op de Dag van de Duurzaam ontving Titus Brandsma de Bronzen Vlag. Dit is een belangrijke...
Lees verder
Titus Brandsma adopteert drie afvalbakken in winkelcentrum VelperbroekDe in 2013 door de gemeente gestarte campagne om een afvalbak te adopteren, loopt voorspoedig....
Lees verder

Wereldklas

unesco handen wereldbol

Ben jij nog niet helemaal klaar om de stap te zetten naar het voortgezet onderwijs? Dan is onze Wereldklas echt iets voor jou.

De Wereldklas = een tussenjaar om jezelf verder te ontwikkelen
De overgang van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs is groot: een nieuwe school, andere vakken, meer zelfstandigheid, nieuwe leraren en nieuwe klasgenoten. Wordt het vmbo, mavo, havo of vwo?
Sommige leerlingen hebben behoefte aan een tussenjaar; een extra jaar tussen de basisschool en de brugklas in. Daardoor kunnen zij zichzelf verder ontwikkelen, en zijn ze beter voorbereid op de rest van het voortgezet onderwijs. Dit tussenjaar heet bij ons de Wereldklas.

De Wereldklas = sterker worden
Loop je door het volgen van de Wereldklas achterstand op? Nee hoor. Je doet er dan wel een jaartje extra over, maar je ontwikkelt jezelf ook beter. Je groeit en leert beter wat je wel en niet wilt en kunt. Ook besteed je veel aandacht aan samenwerken en zelfstandig werken. Je wordt letterlijk en figuurlijk sterker. Hierdoor wordt het op je vervolgopleiding gemakkelijker voor je.

De Wereldklas = oog voor de wereld
In de Wereldklas besteden we aandacht aan het zogenoemde UNESCO-gedachtegoed. Dit wil zeggen dat je oog hebt voor de wereld om je heen. Je  leert dat je zelf een groot aandeel hebt in positieve veranderingen. Denk hierbij aan thema’s als: vrede, mensenrechten, wereldburgerschap, duurzaamheid en milieu.

De Wereldklas = in Velp
Je volgt de Wereldklas een schooljaar op het Titus Brandsma in Velp. Daarna stroom je door naar de brugklas (en in sommige gevallen zelfs naar de tweede klas). Je mag op een Arentheem-College-school blijven, maar je kunt ook een andere school kiezen.

Nu de Wereldklas. Maar wat doe je daarna?
In de Wereldklas kun je een jaar langer werken aan je vaardigheden. Welke school je daarna kiest, bepaal je zelf. Natuurlijk is het niveau afhankelijk van je resultaten.
Binnen het Arentheem College stroom je door naar:

- Leerpark Presikhaaf (praktijkonderwijs, vmbo, mavo, mbo),
- Titus Brandsma (mavo, havo, atheneum), of
- Thomas a Kempis (havo, atheneum, gymnasium+).

De voordelen van de Wereldklas op een rij
Ons doel is duidelijk: we bereiden je zo goed mogelijk voor op het voortgezet onderwijs. Daardoor presteer je veel beter. Je  zult merken dat je lekker in je vel zit. Dit zijn de voordelen van de Wereldklas:

  • les in een veilige en vertrouwde lesomgeving
  • veel individuele aandacht omdat de klas klein is
  • les van een vast (klein) lerarenteam
  • meer tijd om te wennen aan de overgang van basisschool naar voortgezet onderwijs
  • meer tijd om te kijken welk niveau het best bij je past
  • kans om te slagen op het voortgezet onderwijs wordt groter
  • veel structuur
  • onderwijs dat precies past bij jouw niveau en behoeftes
  • meer oog voor de wereld om je heen
  • geprikkeld om het beste uit jezelf te halen

Visie
De Wereldklas biedt een veilige uitdaging voor leerlingen die uit het basisonderwijs komen (met minimaal 8 jaar basisonderwijs achter de rug),  maar nog niet toe zijn aan de stap naar het voortgezet onderwijs. Dit betekent dat de Wereldklas geschikt is voor leerlingen die sociaal-emotioneel nog niet voldoende rijp zijn voor het voortgezet onderwijs.

Toelatingsproces

Voordat we kunnen overgaan tot plaatsing, is er een aantal voorwaarden waaraan voldaan moet zijn. Om de ondersteuning te kunnen bieden die de leerlingen nodig hebben, is het noodzakelijk dat we de doelen van de leerling, zijn (on)mogelijkheden en het niveau voor de zomervakantie in kaart brengen. Dit is nodig voor de juiste ondersteuning van de leerling op individueel niveau en binnen het groepsproces van de klas. Voor de zomervakantie worden de klassen zorgvuldig ingedeeld en begint met een uitgebreide kennismaking het ondersteuningstraject. Na de zomervakantie wordt dit voortgezet om te werken aan de sociale cohesie van de klas. Dit is een zorgvuldig proces omdat het een kwetsbare groep leerlingen betreft. Toelating tot de Wereldklas is daarom na start van het traject van voor de zomervakantie niet meer mogelijk.
Tot de intakeprocedure behoort een onder meer een aantal testen.
 
We hanteren de volgende toelatingseisen:

  • de basisschool moet voor aanmelding bij de Wereldklas een positief advies geven met een onderbouwing
  • het advies van de basisschool moet minimaal vmbo-kader zijn
  • de leerling moet minimaal 8 jaar basisonderwijs hebben gevolgd
  • er is sprake van een ontwikkelingsachterstand waardoor de leerling sociaal-emotioneel nog niet toe is aan het voortgezet onderwijs
  • er is geen sprake van gedragsproblemen
  • onze intake moet leiden tot een positief advies; het intaketeam van de Wereldklas beslist
  • de aanmelding gebeurt voor 1 juni voorafgaand aan het schooljaar

 

Meer informatie
Neem gerust contact op met de coördinator van de Wereldklas, de heer B. Stoer.

  • e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • tel.: 026-3633836

Of download direct het aanmeldformulier.

Bekijk hier het interview met de één van onze directeuren van 24 januari 2011.


En dit zeggen ouders ervan

 Om de privacy te beschermen zijn de namen gewijzigd.

Meer zelfvertrouwen
"Onze zoon Kevin voelde zich de laatste 2 jaren op de basisschool niet meer op zijn gemak. Hierdoor zakten ook zijn schoolresultaten ver naar beneden. Kevin zagen wij met de dag meer verdrietig worden.
Gedurende het laatste basisschooljaar is bij Kevin Hoogsensitiviteit vastgesteld. Kinderen die Hoogsensitief zijn, zijn meer nog dan andere kinderen afhankelijk van de uitstraling en verwachtingen van de leerkrachten. Doordat Kevins prestaties uitbleven, nam het vertrouwen van de leerkrachten op zijn basisschool sterk af. We hadden er weinig vertrouwen in dat Kevin nu goed zou kunnen beginnen op de middelbare school.
Toen we vernamen van de Wereldklas, was dat voor Kevin de oplossing! Vanaf de eerste dag dat Kevin naar de Wereldklas gaat, merken wij als ouders dat hij weer opgewekt wordt. Na een week vertelde hij ons: 'Eindelijk leer ik dingen waar ik iets aan heb!'. De leerkrachten van de Wereldklas hebben vanaf dag 1 hun echte vertrouwen uitgesproken in Kevin. Deze veilige omgeving van bewust begrip en bewuste aandacht heeft voor onze zoon echt de deur naar het middelbare onderwijs opengezet."

Hij zingt zelfs
"Onze zoon zit sinds augustus 2012 in de Wereldklas van Titus Brandsma in Velp. Een belangrijke factor voor onze keuze was de hoop en verwachting dat onze zoon meer plezier in het leren zou krijgen. En daardoor meer zelfvertrouwen.
We kunnen zonder meer zeggen dat onze verwachting helemaal is uitgekomen. Hij staat goed op uit bed, kleedt zich met plezier aan en vertrekt met de bus naar school. Het komt vrolijk terug, zingt zelfs geregeld en komt met verhalen dat hij taal en rekenen nu wél leuk vindt. Is erg trots op taken die hij afkrijgt.
Hij krijgt als mens veel waardering en respect van de onderwijskrachten. En dat doet hem erg goed."

Vrolijk weer thuis
" - Ons kind: Lara geniet van de sfeer en openheid in de klas. Er wordt een veilige situatie gecreëerd waarin ons kind ruimte krijgt zichzelf te zijn en gestimuleerd wordt zichzelf te laten zien, zonder dat het een “te warm nest wordt”. Groepsprocessen worden bewust begeleid en de kinderen krijgen hier ook inzicht in. Deze indruk heb ik ook gekregen van de andere ouders.
Door deze persoonlijke groei krijgt ons kind meer zekerheid. Lara doet meer haar best om resultaten halen, durft meer te vragen en meer zichzelf te laten zien.
Er is ruim aandacht voor het kind zelf, ons kind gaat met veel plezier naar school, zet zelf de wekker en komt vrolijk weer thuis... dat zegt genoeg!
- Leren: Er worden duidelijke testen afgenomen en besproken met ouders zodat een persoonlijke aanpak mogelijk is. Er wordt op het niveau van het kind gewerkt en doelen gesteld om aan eventuele achterstanden op sociaal / emotioneel of cognitief gebied te kunnen werken.
De inhoud van het onderwijsprogramma staat helder op papier, komt duidelijk naar voren in de voorlichting en is duidelijk voor het kind.
- Communicatie met ouders: We hebben de voorlichtingsmomenten als helder, professioneel en gepassioneerd ervaren. Doe wat je zegt, zeg wat je doet. Dit zien we nu ook duidelijk terug in het onderwijsprogramma en begeleiding. Zodra wij zelf een vraag hebben wordt hier ook alert op gereageerd, zowel telefonisch als via de mail. Meteen na 3 schoolweken hebben alle ouders een voorlichtingsavond in de klas gehad.
Er is voor de ouders ook ruimte om mee te denken over thema’s. De drempel is laag om contact op te nemen met de mentor.  Ons kind wordt gezien en wij worden gezien... dat is de voeding om “de wortels van ons kind” te laten groeien en volgens mij is er weinig belangrijker dan dat!"